Vietnam 2016. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Erik Bosman - WaarBenJij.nu Vietnam 2016. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Erik Bosman - WaarBenJij.nu

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

17 Januari 2016 | Vietnam, Hanoi

Zondag 17 januari, Vanochtend de dag begonnen met het schrijven van een felicitatie aan Anja en Niels die vandaag 40 jaar getrouwd zijn. Het is zondag maar daar merk je niets van, de concentratie aan brommers is niet minder groot dan op een andere dag.
Gisteren was een regenachtige dag, desalniettemin hebben we een lange wandeling gemaakt naar het Vrouwenmuseum. We waren niet alleen diep onder de indruk van de diversiteit van activiteiten van de Vietnamese vrouwen, ook hun rol in het leger en de oorlog tegen de Amerikanen is/was prominent. Een museum dat de zeer de moeite waard was. 's Middags zijn we nog naar een overdekte markt geweest.
Vandaag was de eerste zonnige dag in Hanoi. Weer maakten we een lange wandeling, onder andere naar het Literair Museum en het Lenin park. Op de terugweg kwamen we langs de regeringsgebouwen. Geinig, op een gegeven moment verscheen er overal politie en militair vertoon bij een poort van een overheidsgebouw, politiesirene's, eerst vier motoren met zwaailichten en een hoop herrie, daarachter politieauto's, vervolgens een tiental busjes voor elk zo'n 20 personen. In ieder busje zat 1 (één) hoogwaardigheidsbekleder. De rij werd afgesloten met politiewagens.
We ontdekken niet alleen steeds meer, we gaan de stad ook steeds beter kennen. We maken een lijst van onze favoriete tentjes zodat anderen daar weer hun voordeel mee kunnen doen. We beginnen ook steeds meer te wennen aan de eigenaardigheden hier. Bijvoorbeeld: Waarom maken Vietnamezen een stoep? Het antwoord is even wennen: om hun brommer op de stallen, liefst dwars. Is er nog een beetje ruimte over? Haal dan wat krukjes bij de peuterspeelzaal, zet ze er neer en ga wat lekkers staan koken op de laatst overgebleven vierkante centimeters. En voetgangers? Die moeten zich tussen de brommers op de rijweg een weg zien te vinden. Lopen op straat in Hanoi is beslist gevaarlijker dan kruipend de A2 tussen Utrecht en Amsterdam oversteken, maar wel leuker.
Vanavond gegeten bij ons favoriete restaurant. Nou ja.......... restaurant is wellicht wat overtrokken maar de keuken is door God zelf geschapen, bemand en van aanvoer voorzien. Gegrilde inktvis, rundvlees in rundvleesbouillon, mihoen, gebakken rijst met wokgroenten, gebakken mie, schaaltje gehakte verse knoflook, gehakte pepertjes en sojasau, en dat alles met chopsticks.
Morgenochtend worden we opgehaald voor een busreis naar de havenstad Ha Long. Van daar gaan we een cruise van trwee dagen maken door Ha Long Bay. Het schijnt het attractiefste natuurmonument van Vietnam te zijn. Aan boord hebben we een slaapkamer, badkamer en balkon. We verheugen ons zeer.
Woensdag zijn we nog 1 dag in Hanoi en nemen dan de nachttrein naar Hue. We hebben een couchette met 4 bedden, het zal ons benieuwen wie ons slaapcomfort komt delen. Privékamers zijn er helaas niet en vliegen duurt nog langer en is achtelijk duur. Dus....... In Hue liggen de temperaturen veel hoger dus gaan we daar afscheid nemen van de lange broeken en sweaters.
Overmorgen vertel ik jullie over Ha Long Bay. Groeten uit Hanoi.