Vietnam 2016. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Erik Bosman - WaarBenJij.nu Vietnam 2016. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Erik Bosman - WaarBenJij.nu

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

19 Januari 2016 | Vietnam, Hanoi

Dinsdag 19 januari. Laat in de middag zijn wij vandaag teruggekomen in ons hotel in Hanoi van onze meest spectaculaire en indrukwekkendste tocht. Een cruise in Ha Long Bay. Een karstgeteente gebied in de Golf van Tonkin, 170 km ten zuidoosten van Hanoi. Op de werelderfgoedlijst gezet door Unesco, en terecht.
Via de receptie van ons hotel hadden we een compleet pakket geboekt bij Garden Bay, een rederij die met kleine schepen cruises uitvoert in een rustig gedeelte van Ha Long Bay.
We werden gisteren om 08.00 uur keurig met een taxi van het hotel opgehaald en naar een busje gebracht dat in ca. 4 uur de afstand naar Ha Long Bay aflegde. De tocht was niet spectaculair, hij voerde door eindeloze rijstgebieden. Wat ons opviel is dat Vietnam ten oosten van Hanoi voor 90% onder water staat of moerasgebied is ten behoeve van de rijstteelt. Onderweg vertelde onze gids Nguyen wat wetenswaardigheden zoals dat Vietnam 91 miljoen inwoners heeft, waarvan 9 miljoen in Ho Chi Minh City en 7 miljoen in Hanoi en dat er in Hanoi jaarlijks 12.000 verkeersdoden vallen,
In Ha Long lagen tientallen cruiseboten die duizenden mensen meenamen. Met een klein plat ferrybootje werden we naar bonze boot gebracht. Dat bootje werd eraan vastgeknoopt en was dus altijd bij ons om ons naar de diverse bezienswaardigheden te vervoeren.
Op de boot bleek dat ons gezelschap bestond uit 3 Nederlandse paren, een Oostenrijks paar, een Engels/Philippijns paar, een Iers paar en een gezin (3 man) uit Singapore, 15 opvarenden dus.
We hadden een wat duurdere kamer 'Oceanview' op de bovenverdieping geboekt. Hij bleek fantastisch te zijn. Een heerlijk bed, een perfecte badkamer, een eigen balkon en aan twee kanten ramen met uitzicht op zee. De boot voer direct weg en kwam al snel in het bijzondere landschap van 1.939 uit het water stekende bergjes, variërend van enkele tientallen meters tot 200 meter hoog, meestal begroeid met bomen en struiken. We keken onze ogen uit terwijl we tevens zaten te genieten van een fantastische lunch. Alles was gewoon perfect. We boften ook nog met het weer, aanvankelijk zonnig en later met een steeds dikker wordende sluierbewolking. Na twee uur varen werd het anker uitgegooid en lagen we stil in het adembenemende landschap met een lichtgroene zee.
Na een half uur stapten we met z'n allen in het ferrybootje voor het middagprogramma: kajakken, een boottocht langs een drijvend dorp of zwemmen. Omdat er een koude wind stond kozen wij en een ander paar voor het boottochtje waarvan we geen spijt kregen. Een kleine houten roeiboot werd geroeid door een jonge Vietnamees die ons door prachtige baaien voer. Met name de stilte in combinatie met die prachtige bergen liet ons waanzinnig genieten, we waren er stil van. Na een uur waren we weer bij het ferrybootje dat ons naar het strand bracht waar de eerste kajakkers al aan kwamen varen, iedereen was doornat van het opspattende water terwijl de golven steeds hoger werden.
Om 17.00 uur waren we terug op de boot waar het happy hour begon en we tevens ons volgende hoogtepunt meemaakten: het zelf maken van Vietnamese loempia's. Dat bracht ook wat beter contacten in de groep en ondertussen zat iedereen aan het bier en de wijn. Het diner was net als de lunch helemaal top. Jammer dat het bte koud was om op het zonnedek te eten want daar werd het vlees op de barbecue klaargemaakt. We zaten nu aan een andere tafel en hoorden de reisverhalen van iedereen aan, heel boeiend.
Om 21.30 uur lagen we uitgevloerd in bed en sliepen voor het eerst bijna de hele nacht door. Vanochtend ging Letty om 06.00 uur naar het zonnedek waar Tai Chi oefeningen werden gedaan. Ik bleef in bed liggen om de meest prachtige bergen aan me voorbij te zien trekken, de boot was inmiddels weer gaan varen.
Om half acht werden we door het ferrybootje naar een grote grot gebracht waar we ons vergaapten aan stalachmieten en ~tieten. Leuk om dat ook eens te zien. Om half negen waren we terug aan boord en begon de terugvaart naar Ha Long waarbij iedereen op het zonnedek aan het socializen was. Om half twaalf werden we nogmaals volgestopt met een heerlijke lunch, en om 12.15 uur gingen we van boord.
Omdat het busje er nog niet was, besloten we met de andere twee Nederlandse stellen op de kade te gaan kaarten. Hartstikke leuk. Na een rit van 4 uur werden we voor ons hotel afgezet en gingen we in ons favoriete restaurant nog wat kleine hapjes eten. Tenminste, dat dachten we........ We raakten in gesprek met 6 zakenmannen uit Singapore. Die lieten ongeveer alle gerechten van de kaart aanrukken en wilden dat wij van allerlei gerechten ook even mee moesten proeven: zeeslakken, oesters, vissoep, loempia's. Toen we het welletjes vonden, namen we dankbaar afscheid en rolden we terug naar het hotel.
Morgen de laatste dag in het drukke lawaaierige Hanoi, om 20.10 uur nemen we de nachttrein naar Hue, ruim 700 km naar het zuiden. De receptionist van het hotel heeft de kaartjes al voor ons gekocht.
Tot overmorgen.

• 19 Januari 2016 - 17:48

Martine:

Wat een naar leven hebben jullie toch. Ik zou niet graag in jullie schoenen staan. Kus Mar.