Vietnam 2016. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Erik Bosman - WaarBenJij.nu Vietnam 2016. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Erik Bosman - WaarBenJij.nu

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

22 Januari 2016 | Vietnam, Hanoi

Vrijdag 22 januari. We zijn dus in Hue, weer in een prima hotel. Niet superdeluxe, maar een prima kamer met een heerlijk zacht bed, een moderne badkamer met bad, douche en toilet. En alles brandschoon en dagelijks voorzien van drinkwater, thee, koffie en een schaal fruit. Dat hoort er allemaal bij in Vietnam. Wat wil een mens op reis eigenlijk nog meer?
Zelf had ik een day-off. Koppijn en onrust in het vooronder. Desalniettemin maakten we vanochtend een eerste wandeling door Hue, we staken de Perfume River over en liepen over een enorme markt waar alles wat een mens nodig heeft, gekocht kon worden. We waren ook hier weer geïmponeerd door de enorme overvloed aan groenten, fruit, kruiden, eetwaren, etc. Je zou bijna denken dat honger in dit land niet bestaat. In ieder geval is (lekker) eten het middelpunt van het dagelijks leven.
Vervolgens liepen we naar de citadel die qua grootte vergelijkbaar is met de binnenstad van 's-Hertogenbosch. De buitenmuur is al honderden jaren oud maar onze inschatting is dat hij geen 10 jaar meer mee gaat. Dat is trouwens opvallend in Vietnam, er wordt niets gedaan aan het onderhoud van huizen en andere gebouwen. Het ziet er meestal smerig en vervallen uit. Dat was overigens in de oude stad Hanoi prominenter dan hier in Hue. Dit is een 'chique' stad met veel grote *****hotels.
Om 11.00 uur waren we terug op de kamer waar ik de rest van de dag verbleef met een flinke hoeveelheid water. Wellicht was de drukte, alsmede de treinreis even te veel van het goede geweest. Alles is weer rustig nu en de hoofdpijn verdwenen.
Letty ging vanmiddag lunchen in een restaurantje achter het hotel. Gestoomde loempiaatjes. Daarna is zij langs de rivier naar het station gewandeld (ca. 2 km) en heeft kaartjes voor de treinreis as. maandag naar Da Nang gekocht. Het wordt beschreven als een adembenemende rit. Deels langs de kust van de Indische Oceaan.
Vanavond hebben we weer heerlijk gegeten. Van de kaart heb ik enkele foto's gemaakt omdat er dingen op staan waar wij toch wel een beetje vreemd tegenaan kijken. Wat stel je je voor bij kikkermaag? Gegrilde of gebakken kikkers? Geroosterde spinnekrabpoten? Katoenslakken? Het schijnt dat de Vietnamezen ook apenvlees, hondenvlees, rattenvlees, slangenvlees en ander huisdierenvlees eten.
Opvallend is eveneens dat we vrijwel geen vliegen of muggen tegen zijn gekomen. In Hanoi bestond Slagerij Van Kampen gewoon uit een grote tafel op de stoep tussen de brommers. Grote hompen - overigens mooi - vlees lagen er de hele dag uitgestald zonder dat er een vlieg te bespeuren viel. En muggen? Onze deet zit nog onaangeroerd in de koffer, ze zijn er gewoon niet. Althans, voorlopig niet.
Als het goed weer is gaan we morgen fietsen naar een aantal bezienswaardigheden. Maar nu eerst slapen, het is bijna 21.00 uur en bij jullie dus 15.00 uur.
Groeten uit Hue.

• 22 Januari 2016 - 17:42

Martine:

Ik blijf graag op de hoogte. Leuk verslag weer. Geniet ervan!