Vietnam 2016. - Reisverslag uit Dương Đông, Vietnam van Erik Bosman - WaarBenJij.nu Vietnam 2016. - Reisverslag uit Dương Đông, Vietnam van Erik Bosman - WaarBenJij.nu

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

21 Februari 2016 | Vietnam, Dương Đông

Zondag 21 februari. Al ruim twee dagen zijn we op ons Bounty-eiland. Hoewel......, die Bounty's kun je hier erg goed missen. Het is hier vergeven van de heerlijke garnalen, inktvissen, vissen, etc. Zonder te overdrijven kan ik zeggen dat we nog nooit eerder in een land zijn geweest met zoveel vis, zoveel verschillende vissoorten, doorgaans levend aangeboden aan de consument. En zo te zien zijn er ook heel veel consumenten. Of je nu in een grote stad in het binnenland of op een eiland in de Golf van Thailand bent, de vishandel domineert het straatbeeld en de snelle doorstroom is zichtbaar. Situaties als in het Gallische dorp van Asterix en Obelix waar men elkaar te lijf gaat met de rotte vis van Kostunrix zul je hier niet mee maken, het gaat vers mee naar huis.
Gisteren hebben we een eerste wandeling naar het strand gemaakt en zijn meteen gaan zwemmen in het azuurblauwe water. Het strand is wit en schoon en er zijn weinig mensen ondanks het feit dat er langs het strand een aantal resorts liggen. 's Avonds vonden we een leuk eettentje waar we eerst een portie gamba's op de barbecue lieten leggen en daarna nog een mooie vis. Hij leek op een barbounia, roze van kleur en met veel vlees, weinig graten.
Na de maaltijd zijn we naar de 'night market' gelopen. Aan de haven van Duong Dong wordt iedere avond een nachtmarkt georganiseerd. Het is een kermisachtig geheel met allemaal vishandels met aangrenzende restaurants. Je kon over de hoofden lopen en de restaurants zaten bomvol. Goed dat we al elders gegeten hadden, maar het was uiterst spectaculair om te zien en mee te maken.
Vanochtend eerst op de fiets naar Duong Dong gegaan, bij onze bungalows horen namelijk een aantal prima fietsen. Leuk om rond te kijken bij de haven en om half negen waren we weer terug voor het ontbijt.
Vandaag besloten we een stranddagje te houden. Met zwemspullen en leesvoer liepen we naar de oogverblindende witte strand en genoten van zeewater, schaduw van de palmbomen, rust en prachtig uitzicht. Tot 13.00 uur lagen we te genieten en liepen daarna in de bloedhitte terug naar de bungalow waar we enkele uren in de koelte van de airco doorbrachten. We konden het niet laten en om 17.00 uur togen we met ons ijskoude FünfUhrken in de rugzak weer naar het strand om veel foto's te maken van een schitterende zonsondergang. Uiteraard lieten we onze borrel niet warm worden.......
Omdat het restaurant van gisteren zo goed bevallen was, besloten we er weer te gaan eten. Ditmaal inktvis, gamba's, gebakken rijst en noodles. En weer was het voor herhaling vatbaar.
Morgen huren we een brommer om naar een strand aan de zuidkant van het eiland te gaan. Zal mij benieuwen hoe ons dat bevalt. Later in de week ga ik nog een snorkel excursie doen naar eilanden ten zuiden van Phu Quoc. Letty gaat dan naar een massage mevrouw.
We houden jullie op de hoogte.

• 21 Februari 2016 - 17:32

Martine:

Doen jullie voorzichtig op die brommer? Lijkt me zalig zoveel verse vis eten. Geniet!