Vietnam 2016. - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Erik Bosman - WaarBenJij.nu Vietnam 2016. - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Erik Bosman - WaarBenJij.nu

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

11 Februari 2016 | Vietnam, Hội An

Donderdag 11 februari, een dag vol activiteit, bewegingen uiteindelijk rust in een tropisch paradijsje.
Vanochtend om 06.00 uur opgestaan om om 06.45 uur in de hotellobby te verschijnen met onze bagage. Voor onze vakantie besloten we twee Eastpacks aan te schaffen en daar hebben we alleen maar heel veel plezier van gehad. Er kan meer kleding en andere zaken in dan in onze grootste harde koffers en ze rijden vederlicht, zelf over ruwe oppervlakken. De eigenaar van het hotel vroeg ons om tien minuten te wachten, zette zijn helm op en ging op zijn bromfiets naar zijn huis om met zijn auto terug te keren. Hij laadde de koffers in en reed ons in 10 minuten naar het verzamelpunt van passagiers, hij wilde er absoluut geen geld voor hebben dus gaven we hem 50.000 dong voor zijn zoontje.
Bij het verzamelpunt reden de minibusjes af en aan en werden we keurig op de hoogte gebracht toen ‘ons’ busje kwam voorrijden. Even daarvoor scoorde Letty voor mij nog twee ovenverse baquettes met gebakken eieren, tomaat, salade, komkommer en veel koriander, een tractatie. Je moet wel bestand zijn tegen de hectiek van zo’n verzamelpunt. Iedereen rent door elkaar, busjes worden tot de nok toe volgeladen met passagiers en bagage en waar het allemaal eindigt is een verrassing. En je verstaat geen woord van alles dat wordt omgeroepen. Wel heel leuk om mee te maken.
Na een rit van een kwartier kwamen we op het grote busstation waar dezelfde hectiek heerste. Gelukkig kwamen we erachter dat tussen de vele Vietnamese woorden op de voorzijde van de vele identieke bussen ook de bestemming vermeld stond. We deelden onze vragen gelukkig met een Duits echtpaar en een drietal uit Denemarken. En het kwam allemaal goed. Onze bus naar Vinh Long vertrok stipt om 08.30 uur. Jammer dat de chauffeur een gestoorde was met suïcidale neigingen. Toeterend, snijdend, bumperklevend en met nog een aantal andere in Nederland strafbare overtredingen reed hij ons naar Vinh Long. Dit hadden we in dit land nog niet eerder meegemaakt. Doorgaans rijdt men in dit land wel dwars door elkaar en zonder duidelijke regels maar meestal wel beheerst. Maar wat deze malloot liet zien, ging alles te buiten.
Onderweg zagen we weer veel rijstvelden en het merkwaardige is dat men vroeger zijn doden begroef tussen en in die velden. Nu mag dat niet meer maar de oude graven blijven onaangetast en dat is een heel merkwaardig gezicht die pompeuze graven midden in een lichtgroen rijstveld. Ongedeerd kwamen we op de plek van bestemming aan en werden we weer in kleine busjes gepropt die ons naar een veerboot brachten. Daar belandden we in de volgende chaos. Honderden brommerrijders stonden in twee rijen te wachten op een veerboot over een zeer brede en zeer snel stromende rivier. Een veerboot vecht zich tegen de stroom op naar de aanlegsteiger waar twee stalen platen op het asfalt worden gekwakt en de veerboot honderden brommers uitbraakt. Hij vult zich even snel weer tot hij helemaal vol is en binnen 5 minuten vaart hij al weer naar de overkant.
Daar werden wij geconfronteerd met een aantal brommer rijders die ons naar de homestay wilden brengen. Zelf had ik de homestay al gebeld en de eigenaar beloofde ons op te komen halen. En dat bleken dus die brommer rijders te zijn. Koffer voorop, wij achterop met helm en rijden maar door een moerasachtig gebied met veel palmen en bananenbomen. Overal poelen, stroompjes en riviertjes. In 10 minuten waren we ter plaatse. Geen actie om dagelijks mee te maken maar voor één keer toch apart.
De homestay is geweldig. Heel anders dan de hotels maar we hebben een ruime kamer met badkamer en toilet, keurig schoon en gelegen in een tuin met palmen en vruchtbomen. Het gebouw is helemaal van bamboe, hout en riet, heel idyllisch. Je hoort hier tropische vogels, cicaden en bij het invallen van de duisternis de gekko’s.
Er staan fietsen en hebben we vanmiddag een eerste verkennende korte fietstocht gemaakt. Morgen gaan we naar de veerboot fietsen en bezoeken Vinh Long. En verder gaan we eenj dezer dagen met de eigenaar van de homestay een drie uur durende boottocht maken door de Mekong delta. We hebben er zin in.
Tot de volgende beschrijving, later weer met foto's.

• 11 Februari 2016 - 16:46

Ilona:

Wat een avonturen weer!
    En ja die buschauffeur..het wel het temperament van de regio zijn.